Gebundene Ausgabe, 120 Seiten, 61 Farb-
& 20 Schwarzweißfotos, 1 Karte Klaus Hess Publishers
(Deutschland/Namibia), September 2004, ISBN 99916-57-06-1 (international) & ISBN
3-933117-18-6 (Deutschland)
Verleger: "Kolmanskop, a ghost town
situated in the southern Namib Desert about 10 km inland from Lüderitz, is one of Namibia's most intriguing
relics of the past. At one time the focal point of the diamond industry in Namibia, it was deserted in 1956
following the discovery of richer diamond fields further south. Left to the mercy of the blasting winds and
encroaching sands of the Namib, its structures gradually crumbled and fell apart. Kolmanskop - Past and
Present was inspired by a portfolio of classically composed photographs taken during the mid-nineties by
Namibian photographer Helga Kohl (FPPSA). The 61 images reproduced as the Kolmanskop portfolio are not only
a valuable historical record of the havoc wreaked on the town by wind and weather, but also give an incisive
glimpse into the scale and grandeur of the lifestyle of Kolmanskop's inhabitants when the town was in its
heyday. Writer and photographer Amy Schoeman traces the rise and fall of Kolmanskop against the history of
the diamond industry in the then South West Africa. The historical text is illustrated with black and white
archival photographs, some of which have not been published before. The preface of Kolmanskop – Past
and Present is a poem by poet and playwright Dorian Haarhoff. In it he recounts the story of the
discovery of the first diamond by the labourer Zacharias Lewala, who was in the employ of Bahnmeister August
Stauch, appointed as railway supervisor at Grasplatz in 1907. Stauch had instructed his labourers to look
for 'pretty stones', and it was the momentous discovery of this first diamond in 1908 that sparked diamond
fever. Virtually overnight a rush of fortune hunters descended on the newly discovered diamond fields and
soon the entire area was swarming with prospectors and fortune-seekers. But it is Helga Kohl's magnificent
portfolio of colour photographs reproduced in the second half of the book that is the book's raison d'etre,
making it a worthwhile addition to the library of any admirer of fine art photography. As author Amy
Schoeman writes in her introduction to the portfolio: The images evoke not only the excitement and
frenetic activity of Kolmanskop at its highest pinnacle of development, but also the greed of opportunists
and the frantic scramble of the early miners and prospectors to peg their claims. At the same time they
reflect the vision, enthusiasm and inventiveness of the man who was instrumental in the discovery of the
first diamond, the intrepid railway official from Germany, August Stauch. They bear testimony to the
ingenuity of the architects, engineers and builders who constructed the town, and their sudden departure to
greener pastures, heralding its inevitable decline. Even today, as the wind reverberates through the hollow
shells of the buildings, they seem to whisper of the hopes and dreams of these intrepid pioneers, and to
echo the laughter of their children. It is capturing this magic that constitutes the lasting value and
aesthetic appeal of Helga's magnum opus, its haunting images leaving the viewer both uplifted and saddened
by their quiet, evocative beauty."
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Kolmanskuppe: Einst und Jetzt
von Helga Kohl (Fotos) & Amy Schoeman (Text)
Gebundene Ausgabe, 120 Seiten, 61 Farb-
& 20 Schwarzweißfotos, 1 Karte Klaus
Hess Verlag (Deutschland/Namibia), September 2004, ISBN 99916-57-05-3 (international) &
ISBN 3-933117-17-8 (Deutschland)
Verleger: "Kolmanskuppe, die
Geisterstadt in der südlichen Namib etwa 10 km von Lüderitz entfernt, ist eines der faszinierendsten
Überbleibsel der Vergangenheit Namibias. Einstmals das Zentrum der Diamantenindustrie des Landes, wurde der
Ort 1956 endgültig verlassen, weil ertragreichere Diamantenfelder weiter südlich entdeckt worden waren.
Ihrem Schicksal durch die heftigen Winde und eindringenden Sanddünen überlassen, sind die Gebäude dem
allmählichen Verfall preisgegeben und teilweise schon zerfallen. Kolmanskuppe – Einst und Jetzt
ist durch ein Konvolut klassisch komponierter Fotografien inspiriert worden, die Helga Kohl (FPPSA), eine
preisgekrönte namibische Fotografin, Mitte der 1990er Jahre aufgenommen hat. Die 61 Bilder in dieser
Bildsammlung sind nicht nur eine historisch wertvolle Dokumentation der Zerstörung des Ortes durch Wind und
Wetter, sondern lassen auch noch Stil und Großzügigkeit erahnen, in denen die Einwohner von Kolmanskuppe
zu den besten Zeiten dort gelebt haben. Die Schriftstellerin und Fotografin Amy Schoeman beschreibt Aufstieg
und Niedergang von Kolmanskuppe vor dem Hintergrund der Geschichte der Diamantenindustrie im damaligen
Südwestafrika. Dies wird mit historischen Schwarzweiß-Bildern illustriert, von denen einige hier erstmals
publiziert werden."
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Namib
von David Coulson
Gebundene Ausgabe, 240 Seiten, 158 Farb-
& 20 Duotonfotos, 1 Farbillustration, 3 Farbkarten Sidgwick &
Jackson (UK), April 1991, ISBN 0-283-99960-8
Klappentext: "Namib is the
story of a desert and of one man's love affair with this remote and little-known wilderness in south-western
Africa. During a fifteen-year period David Coulson has been photographing its surreal beauty. One expedition
led to another, as gradually the Namib unfolded its secrets to him: the nomads of Kaokoland; the wild horses
of Garub; the other-worldly plants of Namaqualand; the unique little creatures of the sand-dunes; the
shipwrecks on the Skeleton Coast; the Bushman rock-art of the interior; and the diamond ghost towns in the
south. David's analysis of the harsh history and ecology of the desert is illuminated by incidents from his
diary telling tales of high adventure: from being charged by desert elephant and rhino and travelling on
foot through the world's highest dunes, to the eerie nights spent on shipwrecks and in ghost towns, hundreds
of miles from the nearest habitation; these are just a few of the experiences described. The photographs do
not merely illustrate the text, but stand alone as a collection of powerful images depicting the many moods
and graphic beauty of this magical desert."
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Verleger: "The outstanding
photographs in this book perfectly reflect the exquisite beauty of western Namibia, one of the earth's rare
remaining wilderness regions with virgin lands and abundant wildlife. The photographs show the unique
denizens of the Namib; the text explains how plants and animals have adapted to survive in such harsh
surroundings and tells the story of the Himba: their strong tribal organization, their values, and how they
resist modern civilization. This book encapsulates the breathtaking kaleidoscope of the Namib Desert, from
sunrise to sunset."
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Verleger: "Eine großartige herbe
Landschaft mit den Namibdünen bei Sossusvlei und dem grünen Caprivi-Zipfel, eine artenreiche Tierwelt im
Etosha-Nationalpark, die ethnische Vielfalt und die ehemals deutschen Kolonialstädte sind unzweifelhaft die
Hauptanziehungspunkte von Namibia. Die Autoren haben sich davon ebenso bezaubern lassen wie von den vielen
eher unbekannten, aber interessanten Details. Faszinierende Geheimnisse eines afrikanischen Juwels enthüllen
Theo und Sabine Allofs in diesem einzigartigen Bildband über Namibia. Früher als deutsche Kolonie Südwestafrika
bekannt und auch heute noch häufig als »Südwest« bezeichnet, leitet das Land seinen Namen von der
grandiosen Namib-Wüste ab. Lange Zeit verhinderten diese lebensfeindliche Wüste und die nebelverhüllten
Gestade am Südatlantik eine Erforschung des Hinterlandes. Und bis heute zählt Namibia zu den am dünnsten
besiedelten Ländern der Erde. Die Autoren erschließen dem Leser die großartigen Naturlandschaften vom
Caprivi-Streifen im tropischen Norden und dem Tierparadies Etosha-Nationalpark über die berüchtigte
Skelettküste bis hin zu den Dünenmeeren der Namib und dem gewaltigen Fish River Canyon. Neben den
Naturwundern begeistert auch die kulturelle Vielfalt des Landes, die vom Hirtenvolk der Himba, den Buschmännern
der Kalahari, und den afrikanischen Bauernstämmen im wasserreichen Norden bis zum allgegenwärtigen Erbe
der deutschen Kolonialzeit reicht. Vor allem in der Hauptstadt Windhoek sowie in Swakopmund und Lüderitz
manifestiert sich die koloniale Vergangenheit in den gut erhaltenen Bauwerken der Jahrhundertwende.
Karneval, Apfelkuchen und deutsche Straßennamen gehören bis heute zum städtischen Alltag. Namibia ist als
Reiseland zwar längst kein Geheimtip mehr, aber nach wie vor ein Reiseziel für Individualisten, die auch
Anstrengungen bei der Erkundung des Landes nicht scheuen. Deshalb weckt dieses Buch mit seinen grandiosen
Aufnahmen nicht nur Fernweh, sondern liefert im Glossar auch praktische Hinweise für die Urlaubsplanung.
Eine Übersichtskarte erleichtert dem Leser die geographische Orientierung."
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Namibia (3rd Edition)
von Gerald Hoberman (Fotos) & Marc Hoberman (Fotos/Text)
Verleger: "Gerald Hoberman is a
master of the art of photography and, with his son Marc, has produced a fascinating portrait of Namibia.
Their lenses roam widely as they scan the environment to capture the essence of the subject under scrutiny.
The results are sheer poetry: the wondrous shapes of the Namib Desert, its dunes, gravel plains and
mountains rendered in rich colours of apricot and and lavender, copper and honey... a flock of flamingoes
flying across Sandwich Harbour lagoon, casting stippled shadows on the water below... and the fog-shrouded
Skeleton Coast - 'the coast of diamonds and death' - where ships come to grief in a capricious sea. Gerald
and Marc train their lenses on the reed-fringed waterways in the Caprivi and Okavango regions, the wildlife
kingdom of Etosha National Park and the frolicking seals crowding the desert beaches. Their photographs also
reflect the diversity of the country's people, from the San, whose predecessors leaft a priceless treasury
on rock and cave walls, to the pastoral Himba, the 'ochre people' who live in the rugged Kaokoveld. The
European influence does not escape the photographers' viewfinder either. Namibia was once part of the German
empire and, as the photographs show, the colonial ambience still pervades the capital city and smaller
towns. Gerald and Marc ventured into Namibia's heart and emerged with a remarkable synthesis of images and
words that reflect the harsh beauty, primordial grandeur and rich diversity of this extraordinary
land."
Synopsis: "Gerald Hoberman und sein
Sohn Marc haben ein faszinierendes Porträt von Namibia geschaffen. Ein Land von absolut beeindruckender
Schönheit. Diese Photographien sind pure Poesie; die karge Namib Wüste und ihre sinnlichen Dünen... die
nebel-umwitterte Skeleton Coast... und die alten Kulturen der eingeborenen San und Himba Völker. Der Leser
wird über diesem faszierenden Werk für Stunden verweilen."
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Namibia
von Bodo Bondzio (Fotos), Bernd Wiese (Text) & Jürgen Kempf (Text)
Rezension (von H. Schmitt, Windhoek):
"Es gibt mittlerweile eine Menge Namibia-Bildbände, aber dieser ist (zusammen mit dem von Johnson
& Bannister [Namibia: Afrikas
herbes Paradies]) der absolut beste. Er überzeugt nicht nur durch herausragende Fotos, sondern auch
durch einen ausgezeichneten Text, der im Gegensatz zu vielen anderen ähnlichen Produkten keinerlei
sachliche Fehler enthält. Das ist wohl darauf zurückzuführen, daß es sich bei den Autoren um
Wissenschaftler handelt, die das Land seit vielen Jahren kennen und zum Teil auch dort gearbeitet haben.
Zusammen mit den bestechenden Bildern und der historischen Dokumentation ergibt sich ein exzellentes Bild
des Landes und seiner Bewohner. Eine bessere Werbung als dieses Buch kenne ich nicht für Namibia."
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